המשתלה

ה"משתלה" (פרויקט הרב-תחומי) הינה פלטפורה לפיתוח מיזמים חברתיים-סביבתיים

המאפשרת לסטודנטים התנסות מעשית בפיתוח מוצר או שירות חדשני

סטודנטים שישתתפו מרוויחים:

  • ניסיון בעבודה עם צוות רב-תחומי

  • התנסות יזמית עם חונכות מקצועית מצד מנטורים מובילים בתעשייה

  • היכרות עם מתודולוגיות מקובלות בעולם היזמות

  • בעלות משותפת על הרעיון

  • 4 נקודות זכות אקדמיות

מיזמי המשתלה

מחזור ב' - סתיו תשפ"א

מחזור ג' - קיץ תשפ"א

מתודולוגיה לפיתוח חדשנות

המתודולוגיה שבה אנו עושים שימוש בעבודה על הפרויקטים במשתלה היא "חשיבה עיצובית" (Design Thinking), ובמיוחד הגרסה האג'ילית Design Sprints.

Design Sprints

בהובלת:

שי בן-ברק

שי בן-ברק

מומחה בכיר לחוויית משתמש ולשמישות. מנטור בתכנית הלאונצ'פד של גוגל.

פרופ' עפר ארזי

פרופ' עפר ארזי

פרופ' בחוג למערכות מידע וראש התכנית לחדשנות ויזמות באוניברסיטה

אנשי מקצוע נוספים שתרמו למשתלה

ממי גנוסר

יועץ אסטרטגי ומרצה יזמות

אבי בכר

Agile Primero

ד"ר קרול קידרון

ראש החוג לאנתרופולוגיה, אוניברסיטת חיפה

מיכל נר-דוד

מנהלת שותפויות
פרשפאנד

ניקי ניופילד

מייסדת ושותפה
Arc Impact

קרן רמות

יועצת עסקית
מט"י חיפה

ד"ר דלית קן-דרור

קליניקה למשפט לטכנולוגיה ולסייבר, אוניברסיטת חיפה

אורי תלמי

יועץ פטנטים

אביב זאבי

סמנכ"ל
הרשות לחדשנות

סתיו בר-שני

יועצת ומרצה
בתחום האימפקט

שרית טרסר

מייסדת ומנכ"לית
טימוקו

דדי בן-לולו

מייסד ומנכ"ל
Presenso

פרופ' דן מלקינסון

החוג לגאוגרפיה ולימודי הסביבה
אוניברסיטת חיפה

פרופ' דורון קליגר

החוג לכלכלה,
אוניברסיטת חיפה

אתגרים גלובליים, פתרונות לוקליים

המיזמים מתמקדים באתגרים מקומיים, לוקליים, של רשויות מקומיות וארגונים ציבוריים אחרים – ותוך כדי כך מקדמים יעד אחד או כמה יעדי פיתוח רב-קיימא גלובליים  (SDG).

כל אתגר מקומי בו המשתלה מטפלת קשור לאתגר גלובלי אחד לפחות. ראו בטבלה את רשימת 17 האתגרים לפיתוח בר-קיימא עליהם הסכימו חברות האו״ם, ואת מיזמי המשתלה המקדמים אותם.

שותפויות עם "מציבי האתגרים"

ארגונים חברתיים או עסקיים מוזמנים להציע אתגר לפרויקט ה"משתלה". צוות רב תחומי של סטודנטים, בליווי אנשים מקצוע מהתעשייה, יעבוד על פיתוח פתרון לאתגר. הפרויקט יסתיים כאב טיפוס אשר יהווה צעד חשוב לקראת פיתוח מלא והטמעה של הפתרון.

שאלות ותשובות

הפרויקט מיועד לסטודנטים בשלבים מתקדמים של לימודיהם אשר השלימו לפחות 2 קורסים (4 נ"ז) מתוך היצע הקורסים בחדשנות ויזמות.
עבור חוגים מסויימים, ישנו קורס חוגי אשר מוכר כתחליף לאחד מן הקורסים בחדשנות ויזמות.

באופן עקרוני, הפרוייקט פתוח רק עבור סטודנטים לתואר ראשון או שני מהאוניברסיטה. במקרים חריגים, יוכלו להתקבל אחרים (ובעתיד, נפתח את הפרוייקט עבור אנשים מחוץ לאוניברסיטה).
אין דרישות קדם.
התכנית תחרותית ומספר המקומות בפרוייקט המתשלה מוגבל.
הרישום  דרך תהליך מיון של צוות HIL. קישור לטופס הרישום באתר התכנית https://hil.haifa.ac.il/ (בתקופות בהן ההרשמה פתוחה).
עבור הפרויקט, נדרשים 2 קורסי קדם מתוך היצע הקורסים בחדשנות ויזמות (יש צורך להשלים קורסים אלו לפני או במקביל לפרויקט). תהליך הסינון לפרויקט כולל מספר שלבים (מיון ראשוני, בוט-קאמפ לציוות). פרטים באתר https://hil.haifa.ac.il/academic/project-2/.
בנוסף, יש צורך לוודא עם החוג כי ההרשמה לפרויקט משתלבת בתכנית הלימודים.

מבחינת התכנית לחדשנות ויזמות אין כל הגבלה.
במידה והקורסים או הפרויקט לא משתלבים בתכנית הלימודים, ניתן לקחת אותם בנקודות זכות נוספות (זאת אומרת לסיים את התואר עם עודף נ"ז).
ייתכן שמקרים מסויימים ניתן יהיה לדאוג שנקודות הזכות הנוספות לא יהיה כרוכות בתשלום. כל מקרה יישקל לגופו.

תהליך הציוות של סטודנטים ורעיונות ייעשה באמצעות תהליך מקדים שמכונה בוט-קאמפ (boot camp). הבוט-קאמפ ייארך כיומיים ויתנהל מספר חודשים לפני תחילת הפרויקט הרב-תחומי.
סטודנטים שמעוניינים לקחת חלק בפרויקט הרב-תחומי, יגישו מועמדות. לאחר תהליך מיון ייבחרו מי שייכנסו לבוט-קאמפ.
במהלך הבוט-קאמפ ניצור צוותים של 3-5 סטודנטים לכל מיזם. הציוות ייתחשב בהעדפות הסטודנטים. אבל הציוות הסופי ייקבע ע"י אנשי HIL, אשר ייקחו בחשבון את המומחיות השונות הנדרשות לכל פרויקט, כמו גם התאמה אישית בין חברי הצוות. 
רעיונות למיזמים יוכלו להגיע מהסטודנטים או מתוך צורך/בעיה שאנשי HIL  יעמידו בפני הסטודנטים (ילוו ב"לקוח" שמעוניין לענות על הצורך ולפתור הבעיה).
לאחר סיום הבוט-קאמפ נודיע על הצוותים והרעיונות שממשיכים לפרויקט הרב- תחומי. ייתכן שלא כל אלו שמתחילים את הבוט-קאמפ ימשיכו בסופו של דבר לפרויקט.

הפרויקט ינוהל במתודולוגיות שמעודדות פיתוח מואץ, תוך העזרות באנשי מקצוע מהתעשייה.
צריך לזכור שמטרת הפרויקט, מעבר לתוצר הסופי, הינו הכשרה לתהליך היזמות דרך התנסות. התנסות זו אפשרית גם בזמן קצר יחסית.
לגבי התוצר – אנחנו שואפים שהצוותים ייצרו אב-טיפוס ראשוני למוצר או שרות חדשני, אשר יוכל לשמש אותם לגיוס משאבים להמשך פיתוח המיזם. תהליך הכנת המיזם מתחיל בעצם עם סיום שלב הציוות (הבוט-קאמפ), מה שיאפשר לצוותים לאפיין את הצורך ולגבש את הרעיון עוד לפני התחלת העבודה המעשית על הפרויקט.

אנחנו מאמינים שהעברת הקניין הרוחני לידי הסטודנטים הינה חיונית לעידוד היזמות.
האוניברסיטה מובילה מהלך ל"שחרור" הקניין הרוחני (Intellectual Property, IP) של תלמידי תואר ראשון, וכמובן שההסדר הנ"ל תופס גם לגבי המשתתפים בפרויקט הרב תחומי.
אנחנו נמצאים בתהליך להגיע להסדר דומה עבור סטודנטים לתואר שני ללא תיזה, וייתכן שבהמשך גם לסטודנטים לתארים מתקדמים עם תזה. במידה ויהיו שינויים בהסדרי הקניין הרוחני, נעדכן.
לגבי החלוקה בקניין הרוחני בין חברי הצוות: מכיוון שהתנעת מיזם דורשת הרבה מעבר לרעיון הראשוני, חברי הצוות שישלימו את הפרויקט יהיו שותפים בחלקים שווים בקניין (בכפוף להסדר לגבי סטודנטים מתארים שונים, כפי שצוין לעיל).
במידה וחברי הצוות יחליטו להמשיך ולהריץ את המיזם לאחר סיום הפרויקט, נסייע להם להסדיר את נושא חלוקת הקניין הרוחני בינהם.

מבוא לקנין רוחני
Intellectual Property Law and Policy: Part 1
193.3308 BA & MA
  • Explore the IP strategies at the core of the innovation economy
  • Learn about Patents, Trademarks and Copyrights
  • See how legal rights and information shape our lives
אודות הקורס

סוג הקורס: מקוון, בקצב עצמי. הקורס משלב:

  • קורס מקוון באנגלית על פלטפורמת edX
  • מעטפת של קורס באוניברסיטת חיפה הכוללת: ליווי ועבודה

המועדים החשובים:

הקורס המקוון

  • התחלת לימודים:  לא יאוחר מ 12 ביולי. מומלץ להקדים! אפשר להתחיל ללמוד כבר ב-1 ביוני.
  • השלמת כל המטלות וסיום הקורס המקוון: עד 11 בספטמבר.
  • הרשמה: יש להרשם ולממש את השובר שתקבלו מהאוניברסיטה  לא יאוחר מ- 25 ביוני.

.

המעטפת המלווה מטעם האוניברסיטה

  • במהלך סטסמטר הקיץ :  12 ביולי עד 11 בספטמבר
  • הגשת עבודה מסכמת: 15 בספטמבר

דירוג: רמה 3 (פתוח לסטודנטים בתכניות תואר ראשון ושני)

מרצה: 

Prof. R. Polk Wagner, a Professor of Law at the University of Pennsylvania  

Daniel R. Roberts, an Executive Editor of the University of Pennsylvania Law Review

ד״ר משה שביט | מלווה מטעם אוניברסיטת חיפה

שעות קבלה: בתיאום מראש באמצעות אימייל mshavit2006@gmail.com  (עדיף בימי ג בשעה 11:00)

קישור לקורס המקוון: הקורס ב edX

נקודות זכות: 2

דרישות קדם: פטור מאנגלית

דרישות:

  • /הרשמה לקורס
  • השלמת כל המשימות של הקורס המקוון, כולל עבודות בית ובחנים. 
  • בסיום הקורס, יש להציג את צילום\סריקת ציוני הבחנים והעבודות בקורס המקוון וכן את אישור הסיום (Certificate)
  • הגשת עבודה מסכמת מטעם אוניברסיטת חיפה, בהנחיית המרצה המלווה. ניתן להגיש בעברית או באנגלית, לבחירת הסטודנט.ית.

הרכב הציון:

  • 40% | ציון העבודות והבחנים בקורס המקוון (על הסטודנטים לתעד את תוצאותיהם)
  • 60% | עבודה מסכמת באוניברסיטת חיפה

הרשמה כפולה:

  • באתר edX  עם אימות זהות (verified) והסמכה (certification). שובר לרישום יסופק על ידי צוות אוניברסיטת חיפה.
  • הרשמה באוניברסיטת חיפה: דרך אתר ההרשמה הרגיל, או דרך דף ההרשמה של מעבדות חדשנות חיפה: https://forms.gle/RCh1LCfLGWYRE35Q9

העברת הסילבוס: קישור

Description

Can you really get a patent on a rectangular cell phone shape? Do artists and musicians need over a century of copyright protection for their works? Can you trademark red shoe soles? These are some of the questions that U.S. Congress and the courts have addressed in recent years — and in this IP course, we will, too.

Touching on most areas of commercial and artistic activity, intellectual property (IP) law is an essential component of modern society. In this course, Part 1 of a two-part series, learners will be introduced to a broad overview of the intellectual property laws, the theory underpinning this area of law, and an individual look at patent law.

Intellectual property is one of the hottest topics in the news today and is more valuable than ever. As detailed in this article, as intellectual property becomes more valuable to companies, it becomes more difficult to obtain. The Supreme Court is also taking more patent cases than ever, including the Oil States case, where the Court must decide whether administrative review of patents violates the Constitution!

Tentative schedule

  • A survey of intellectual property law and policy, including patents, copyright, and trademarks. Overview and Introduction. Why Study IP? Forms of Intellectual Property
  • The theories of intellectual property right and the central debates about IP
  • An introduction to patents, and the disclosure requirements
  • The novelty and non-obviousness requirements
  • Understanding the scope of patents and the way they are enforced
  • The patentable subject matter requirement and patent policy questions
ביבליוגרפיה
קישורים למידע הנדרש ישולבו במודלות הקורס

צרו קשר

info@hil.haifa.ac.il