אשכול קורסים ביזמות ובחדשנות
בעולם העבודה הדינאמי, המיומנויות החשובות ביותר הן חדשנות ויזמות. מיזמי הזנק (start-up) הם המנוע של הכלכלה החדשה.
בנוסף, ארגונים מצפים מהעובדים שלהם לחולל רעיונות, ליצור חידושים, ליזום שינויים וליישם אותם, בכדי להוביל את הארגון להשגת יתרונות תחרותיים.
עובדים השולטים במיומנויות אלו הם המבוקשים ביותר בשוק.
חדשנות ויזמות אינן שמורות רק לתחומי טכנולוגיה, וכמעט בכל מערכת ארגונית – בתחומי הייצור, השירותים, הארגונים הציבוריים, העמותות – מצפים מהעובדים להוביל תהליכים חדשניים.
בהתאם לחזון האוניברסיטה של תכניות לימוד רב-תחומיות – המולטיברסיטה, התכנית בחדשנות ויזמות שמה דגש על שותפויות ושילובים בינתחומיים.
*קורסים א-סינכרוניים, בזמן שלך, במקום שלך, בקצב שלך
הקורסים מיועדים לסטודנטים לתואר ראשון או שני שהשלימו מבחן פטור באנגלית
הרווח שלך מרובע:
ידע מעשי x חווייה לימודית x קרדיט אקדמי X אישור השתתפות בינלאומי
האותיות הקטנות:
הקיץ הזה תעשו משהו עם משמעות
מעצבים עולם טוב יותר
הקיץ הזה תעשו משהו עם משמעות
הקורסים מיועדים לסטודנטים לתואר ראשון שעולים לשנה ג׳, וסטודנטים לתואר שני
התנסות בתחומים החמים עם מרצים מהתעשייה
הרווח שלך משולש:ידע מעשי x חווייה לימודית x קרדיט אקדמי
האותיות הקטנות:
*א-סינכרוניים, בזמן שלך, במקום שלך, בקצב שלך
הקורסים מיועדים לסטודנטים לתואר ראשון או שני שהשלימו מבחן פטור באנגלית
הרווח שלך מרובע:
ידע מעשי x חווייה לימודית x קרדיט אקדמי X אישור השתתפות בינלאומי
האותיות הקטנות:
Becoming a Maker
תקציר
About the Course
Time: Summer 2020 Wednesdays, 17.00-19.30
Credits: 2
Lecturer: Mr. Or Lustig
Location: Laboratory Class 014, Dylan Building, Downtown Campus
Level: The course is intended for graduate students – Level 4, but will also be open to third-year undergraduate students – Level 3
Pre-requisites: None
Link to syllabus: link
The course will combine a theoretical understanding of rapid prototyping processes with hands-on experience in a lab setting, providing students with both the scientific background and valuable professional skills. Namely, the course will provide students with a basic knowledge of innovation and product development processes, as well as introduce students to modern technologies for prototyping.
Students will gain an understanding of the various design phases and the conditions under which rapid prototyping is most effective, and will have the opportunity to learn through doing and experiment in prototyping using modern tools.
Learning Outcomes: Students will be able to…
identify diverse types of prototypes
recognize the different stages of the engineering process
identify an engineering problem using common language, as well as formulate technical specifications for the development of an engineering prototype that is intended to solve the engineering problem.
design engineering prototypes using Arduino and 3D printing technologies.
engage in independent learning as part of the problem-solving process
effectively work in multidisciplinary teams
Evaluation
25% | Market research report – the report will include: assessment of market size, upswing or downswing market trends, market geographic areas, current market trends, etc.
65% | Final project presentation
10% | Class participation
Saeed Benjamin Niku, Engineering principles in everyday life for non-engineers
Ertas, A., & Jones, J,(1996), The Design Engineering Process, Wiley, 2nd Ed.
The Lean Product Playbook: How to Innovate with Minimum Viable Products and Rapid Customer Feedback Kindle Edition
Additive Manufacturing Technologies: 3D Printing, Rapid Prototyping, and Direct Digital Manufacturing 2nd 2015 edition by Gibson, Ian, Rosen, David, Stucker, Brent (2014) Hardcover Hardcove – 1709
An Introduction to 3D Printing Paperback – May 6, 2015
תכנון עסקי ואימפקט
עבור מיזמים חברתיים
Business and Impact Planning
for Social Enterprises
193.330 BA & MA
Are you a social entrepreneur?
Learn how to articulate your potential impact, theory of change, and plans to scale with a global community.
סוג הקורס: מקוון, בקצב עצמי. הקורס משלב:
דירוג: רמה 3 (פתוח לסטודנטים בתכניות תואר ראשון ושני)
המועדים החשובים:
הקורס המקוון
.
המעטפת המלווה מטעם האוניברסיטה
מרצה:
Anjali Sastry, Senior Lecturer, MIT
ד״ר מעין אגמון| מלווה מטעם אוניברסיטת חיפה | agmon.mn@gmail.com
שעות קבלה: יוגדרו בהמשך
קישור לקורס המקוון: הקורס ב edX
נקודות זכות: 2
דרישות קדם: פטור מאנגלית
דרישות:
הרכב הציון:
הרשמה כפולה:
העברת הסילבוס: https://hil.haifa.ac.il/course-social-enterprises/
תיאור הקורס
Are you a social entrepreneur? Learn how to articulate your potential impact, theory of change, and plans to scale with a global community.
This course is run by Solve, an initiative of MIT that supports social entrepreneurs solving the world’s most pressing challenges.
נושאי הקורס
Each week of the course will combine video, text, interviews with entrepreneurs, space for discussions with other learners, and ways to check your comprehension and practice your writing in 50-200 word exercises:
1 | Introductions
In this section, we will cover:
-What entrepreneurship is, the common hurdles to starting and how to overcome them
-Opportunity Identification - creativity exercises and brainstorming to come up with problems to solve, and filtering suggestion for choosing your top one
-Understanding Customers – determining who your customer is, what the market research methods are and their value, and how to interview
-Designing Your Offering – taking insights from customer interviews, assessing how best to fill customer needs, and determining competitive position and value proposition
-Testing Your Offering – developing your MVP to test your assumptions about your customer, and finding how to reach your customer and sell
-Planning Business Logistics – operations and financials, plus some suggested resources for continuing
2 | Impact Opportunity
This week will focus on explaining why solving a particular problem can impact lives, both in the short-term and, ideally, at a larger scale as well. We'll contrast this Impact Opportunity with the more standard Market Opportunity and talk about the importance of evidence to support your writing.
3 | Theory of Change
This week will focus on describing why your solution will actually impact your identified problem. What will you do, and why do you think it will work? We'll focus on both describing the chain of changes that your actions will hopefully spark, as well as the need to identify and check any assumptions you may be making.
4 | Approach to Scale
Given an impactful solution, this week will focus on planning to increase that impact. We'll talk about the need for improving effective use of money and other resources, revenue models, and various ways that different organizations have used to scale their impact.
Conclusions
Putting all three concepts together, we'll wrap up the course by talking about pitching your idea, both in writing and in quick videos. The three core concepts create a good basic pitch by answering three main questions: What problem are you solving? What do you do and why will it work? How will you do more in the future?
קישורים למידע הנדרש נמצאים באתר הקורס המקוון
193.4304- BA – 193.3304 | MA
תקציר
אודות הקורס
תיאור הקורס
בקורס נלמד עקרונות פיתוח מוצר בגישה של "חשיבה עיצובית" (Design Thinking) ומיקוד במשתמשים (user centered design), באמצעות תהליך לימודי ויצירתי, שמשלב שיעורים בכיתה ועבודה עצמית על פיתוח מוצר במתכונת יזמית, בדומה לשלבים הראשונים בעבודה על סטרטאפ.
נתרגל בדיקה של רעיון, טכנולוגיה, או המצאה, במטרה להבין האם אנשים באמת זקוקים לו ויודעים להשתמש בו. נלמד איך לבנות מוצר שמתאים למשתמשים שלו, תוך ישום עקרונות חוויית משתמש (User Experience) ושמישות (Usability). נכיר וניישם מודלים להערכת מוצרים וטכניקות לשיפור מוצרים ושרותים קיימים.
העבודה בקורס תתנהל בקבוצות של 3-4 סטודנטים ולכל קבוצה מתוכננות 5-6 הגשות ומצגת סופית, שעל כל אחת מהן הסטודנטים יקבלו משוב מפורט ויָשִׂים שיעזור להם לשפר את המוצר שלהם. בנוסף, תהיינה עוד שתי (2) הגשות אישיות. אמנם אין מבחן בתום הקורס, אבל כדי להצליח בו, צריך להשקיע במהלך הסמסטר.
תוכנית הקורס
תרגיל
בשביל מי אנחנו עובדים
קריאה
A Guide to Human Factors and Ergonomics, Helander, M. – Chapter 1
Problem Space vs. Solution Space
60 ways to understand user needs
תרגיל: ביצוע מחקר משתמשים קטן (להגשה בשיעור 3)
מרעיון ומידע לאיפיון מוצר
אסטרטגית חוויי
קריאה
תרגיל: אב טיפוס (להגשה בשיעור 6)
מרעיון ומידע לאיפיון מוצר
אסטרטגית חווייה
קריאה
תרגיל: הגדרת דרישות למוצר, רעיונות, גיבוש, איור מסכים (ראשוני), תהליכי עבודה ו-storyboard (להגשה בשיעור 4)
קריאה
תרגיל: בדיקת שמישות (להגשה בשיעור 8)
קריאה
תרגיל: בדיקת שמישות (להגשה בשיעור 8)
קריאה
תרגיל: בדיקת שמישות (להגשה בשיעור 8)
הרכב הציון
העבודה היא בקבוצות של 3-4 סטודנטים.
הגשה תרגילים היא עד חצות הלילה לפני השיעור.
סוג הקורס: מקוון, בקצב עצמי. הקורס משלב:
המועדים החשובים:
הקורס המקוון
.
המעטפת המלווה מטעם האוניברסיטה
דירוג: רמה 3 (פתוח לסטודנטים בתכניות תואר ראשון ושני)
מרצה:
Prof. R. Polk Wagner, a Professor of Law at the University of Pennsylvania
Daniel R. Roberts, an Executive Editor of the University of Pennsylvania Law Review
ד״ר משה שביט | מלווה מטעם אוניברסיטת חיפה
שעות קבלה: בתיאום מראש באמצעות אימייל mshavit2006@gmail.com (עדיף בימי ג בשעה 11:00)
קישור לקורס המקוון: הקורס ב edX
נקודות זכות: 2
דרישות קדם: פטור מאנגלית
דרישות:
הרכב הציון:
הרשמה כפולה:
העברת הסילבוס: קישור
Description
Can you really get a patent on a rectangular cell phone shape? Do artists and musicians need over a century of copyright protection for their works? Can you trademark red shoe soles? These are some of the questions that U.S. Congress and the courts have addressed in recent years — and in this IP course, we will, too.
Touching on most areas of commercial and artistic activity, intellectual property (IP) law is an essential component of modern society. In this course, Part 1 of a two-part series, learners will be introduced to a broad overview of the intellectual property laws, the theory underpinning this area of law, and an individual look at patent law.
Intellectual property is one of the hottest topics in the news today and is more valuable than ever. As detailed in this article, as intellectual property becomes more valuable to companies, it becomes more difficult to obtain. The Supreme Court is also taking more patent cases than ever, including the Oil States case, where the Court must decide whether administrative review of patents violates the Constitution!
Tentative schedule
Creative Thinking:
Techniques and Tools for Success
193.3309 BA & MA
סוג הקורס: מקוון, בקצב עצמי. הקורס משלב:
המועדים החשובים:
31הקורס המקוון
./"..
המעטפת המלווה מטעם האוניברסיטה
דירוג: רמה 3 (פתוח לסטודנטים בתכניות תואר ראשון ושני)
מרצה:
Peter Childs – Head of the Dyson School of
Design Engineering and Professorial Lead in Engineering Design at Imperial College London
ד״ר משה שביט | מלווה מטעם אוניברסיטת חיפה
שעות קבלה: בתיאום מראש באמצעות אימייל mshavit2006@gmail.com (בימי ג בשעה 11:00)
קישור לקורס המקוון: הקורס ב edX
נקודות זכות: 2
דרישות קדם: פטור מאנגלית
הרכב הציון:
הרשמה כפולה:
העברת הסילבוס: קישור
תיאור הקורס
Curious about entrepreneurship, but not sure where to start? Becoming an Entrepreneur is designed. In today’s ever-growing and changing world, being able to think creatively and innovatively are essential skills. It can sometimes be challenging to step back and reflect in an environment which is fast paced or when you are required to assimilate large amounts of information. Making sense of or communicating new ideas in an innovative and engaging way, approaching problems from fresh angles, and producing novel solutions are all traits which are highly sought after by employers.
The greatest innovators aren’t necessarily the people who have the most original idea. Often, they are people- or teams- that have harnessed their creativity to develop a new perspective or more effective way of communicating an idea. You can train your imagination to seize opportunities, break away from routine and habit, and tap into your natural creativity.
This course will equip you with a ‘tool-box’, introducing you to a selection of behaviours and techniques that will augment your innate creativity. Some of the tools are suited to use on your own and others work well for a group, enabling you to leverage the power of several minds.
נושאי הקורס
קישורים למידע הנדרש נמצאים באתר הקורס המקוון
להפוך ליזם
193.3311 BA & MA
Learn the business skills and Startup mindset needed to embark on your entrepreneurial path.
Connect with the MIT Launch online course community
סוג הקורס: מקוון, בקצב עצמי. הקורס משלב:
המועדים החשובים:
הקורס המקוון
.
המעטפת המלווה מטעם האוניברסיטה
דירוג: רמה 3 (פתוח לסטודנטים בתכניות תואר ראשון ושני)
מרצה:
Martin Culpepper, Professor, MIT
Laurie Stach, Founder and Executive Director, LaunchX
מלווה מטעם אוניברסיטת חיפה: ד״ר משה שביט
שעות קבלה: בתיאום מראש באמצעות אימייל mshavit2006@gmail.com (עדיף בימי ג בשעה 11:00)
קישור לקורס המקוון: הקורס ב edX
נקודות זכות: 2
דרישות קדם: פטור מאנגלית
דרישות:
הרכב הציון:
הרשמה כפולה:
קישור להעברת הסילבוס: קישור
תיאור הקורס
Curious about entrepreneurship, but not sure where to start? Becoming an Entrepreneur is designed in partnership with MIT to guide people of all ages and backgrounds through the process of founding a company. With enrollment in the hundreds of thousands, this course is as engaging and accessible as it is informative.
Becoming an Entrepreneur will provide you with inspiration to explore an entrepreneurial path and tools to overcome the initial challenges of building a business.
From developing new business ideas and doing market research to designing and testing your offering and pitching, this course follows LaunchX’s successful approach to entrepreneurship that leverages MIT’s Disciplined Entrepreneurship, lean methodologies, and design thinking. There will be a combination of short videos and activities that will challenge you to get you away from your computer screen and into the community to make a real impact.
No previous business or entrepreneurship experience needed. Join us to embark on your entrepreneurial journey.
מה תלמד
נושאי הקורס
Activities to get the creative mind engaged
Guided brainstorming, focused on identifying problems and opportunities
Filtering problems to solve based on fit and potential
You will then be asked to submit a statement of the problem on which you plan to work.
A case study by Bill Aulet on customer focus
The forms of market research
How to prepare for and perform customer interviews
Choosing your customer
You will be asked to submit the key insights from your customer interviews.
Using surveys to determine the most important dimension to your customer
Competitive positioning
Developing your value proposition, including your customer, industry, your promise of value, and how you will achieve it
Testing your offering
Customer acquisition — the channשels and methods for selling
MVP — Minimum Viable Product — and how to develop it
Elevator pitches
Important: you will iterate a LOT during this phase of your start-up. Your solution will need to change as you get feedback from customers – that's a good thing! If you aren't changing, you aren't learning
Operations & High level financials
קישורים למידע הנדרש נמצאים באתר הקורס המקוון.
info@hil.haifa.ac.il