אשכול קורסים ביזמות ובחדשנות

מיזמי הזנק הם המנוע של הכלכלה החדשה

בעולם העבודה הדינאמי, המיומנויות החשובות ביותר הן חדשנות ויזמות. מיזמי הזנק (start-up) הם המנוע של הכלכלה החדשה.

בנוסף, ארגונים מצפים מהעובדים שלהם לחולל רעיונות, ליצור חידושים, ליזום שינויים וליישם אותם, בכדי להוביל את הארגון להשגת יתרונות תחרותיים.

עובדים השולטים במיומנויות אלו הם המבוקשים ביותר בשוק.

חדשנות ויזמות אינן שמורות רק לתחומי טכנולוגיה, וכמעט בכל מערכת ארגונית – בתחומי הייצור, השירותים, הארגונים הציבוריים, העמותות – מצפים מהעובדים להוביל תהליכים חדשניים.

בהתאם לחזון האוניברסיטה של תכניות לימוד רב-תחומיות – המולטיברסיטה, התכנית בחדשנות ויזמות שמה דגש על שותפויות ושילובים בינתחומיים.

קורסים פרונטליים

סדנא בפיתוח אב טיפוס

ד׳ | 17:00-19:30

סדנא בפיתוח אב טיפוס

הבנת השלבים השונים בתהליך הפיתוח

התנסות בתכנון ופיתוח אב-טיפוס תוך שימוש בטכנולוגיות בקרי ארדואינו והדפסת תלת מימד

התנסות בעבודת צוות בין תחומית לפתרון האתגר

הקורס ניתן באנגלית
סילבוס

יזמות עסקית וחברתית

א׳ | 15:00-17:15

יזמות עסקית וחברתית

היכרות עם מערך השיקולים של היזם

לימוד במתודולוגיות לבחינת הישימות של מיזמים

שיטת לימוד שמעוגנת ביסודות תאורטיים ומשלבת התנסות בתכנון עסקי למיזם
סילבוס

חוויית משתמש למוצרים ושירותים חדשים

א׳ | 17:30-20:45

חוויית משתמש למוצרים ושירותים חדשים

היכרות עם עקרונות לניהול מוצר או שרות חדשניים

לימוד המתודלוגיות לאפיון ועיצוב חווית משתמש

שיטת לימוד שמעוגנת ביסודות תאורטיים ומשלבת התנסות מעשית
סילבוס

קורסים מקוונים*

Intellectual Property Law and Policy

UPenn

Intellectual Property Law and Policy

Explore the IP strategies at the core of the innovation economy

Learn about Patents, Trademarks and Copyrights

See how legal rights and information shape our lives
syllabus

Creative Thinking: techniques & tools for success

Imperial College

Creative Thinking: techniques & tools for success

Learn how to apply tools and techniques to better solve problems, generate ideas, and excel in your chosen career
syllabus

Becoming an Entrepreneur

MIT

Becoming an Entrepreneur

Learn the business skills and Startup mindset needed to embark on your entrepreneurial path.

Connect with the MIT Launch online course community
syllabus

Business and Impact Planning for Social Enterprises

MIT

Business and Impact Planning for Social Enterprises

Are you a social entrepreneur?

Learn how to articulate your potential impact, theory of change, and plans to scale with a global community
syllabus

*קורסים א-סינכרוניים, בזמן שלך, במקום שלך, בקצב שלך

הקורסים מיועדים לסטודנטים לתואר ראשון או שני שהשלימו מבחן פטור באנגלית

הרווח שלך מרובע:
ידע מעשי x חווייה לימודית x קרדיט אקדמי X אישור השתתפות בינלאומי

האותיות הקטנות: 

  • כל קורס מקנה 2 נ״ז.
  • מיועד לסטודנטים שלא השתתפו בקורסים באשכול העשרה דרך הרוח
  • ההשתתפות בתיאום עם החוג

מתאים לך? הרשמ/י כעת. מספר המקומות מוגבל.

הקיץ הזה תעשו משהו עם משמעות

מעצבים עולם טוב יותר

הקיץ הזה תעשו משהו עם משמעות

קיץ לוהט בנמל

קורסים פרונטליים

הקורסים מיועדים לסטודנטים לתואר ראשון שעולים לשנה ג׳, וסטודנטים לתואר שני

התנסות בתחומים החמים עם מרצים מהתעשייה

הרווח שלך משולש:ידע מעשי x חווייה לימודית x קרדיט אקדמי

יזמות עסקית וחברתית

א׳ | 15:00-17:15

יזמות עסקית וחברתית

היכרות עם מערך השיקולים של היזם

לימוד המתודולוגיות לבחינת הישימות של מיזמים

שיטת לימוד שמעוגנת ביסודות תאורטיים ומשלבת התנסות בתכנון עסקי למיזם
סילבוס

חוויית משתמש למוצרים ושירותים חדשים

א׳ | 17:30-20:45

חוויית משתמש למוצרים ושירותים חדשים

היכרות עם עקרונות לניהול מוצר או שרות חדשניים

לימוד המתודלוגיות לאפיון ועיצוב חווית משתמש

שיטת לימוד שמעוגנת ביסודות תאורטיים ומשלבת התנסות מעשית
סילבוס

סדנא בפיתוח אב טיפוס

ד׳ | 17:00-19:30

סדנא בפיתוח אב טיפוס

הבנת השלבים השונים בתהליך הפיתוח

התנסות בתכנון ופיתוח אב-טיפוס תוך שימוש בטכנולוגיות בקרי ארדואינו והדפסת תלת מימד

התנסות בעבודת צוות בין תחומית לפתרון האתגר

הקורס ניתן באנגלית
סילבוס

האותיות הקטנות:

  • כל קורס מקנה 2 נ״ז
  • מיועד לסטודנטים שלא השתתפו בקורסים באשכול העשרה דרך הרוח
  • ההשתתפות בתיאום עם החוג

מתאים לך? הרשמ/י כעת. מספר המקומות מוגבל.

קיץ ממוזג בכורסא

קורסים מקוונים*

*א-סינכרוניים, בזמן שלך, במקום שלך, בקצב שלך

הקורסים מיועדים לסטודנטים לתואר ראשון או שני שהשלימו מבחן פטור באנגלית

הרווח שלך מרובע:
ידע מעשי x חווייה לימודית x קרדיט אקדמי X אישור השתתפות בינלאומי

Intellectual Property Law and Policy

UPenn

Intellectual Property Law and Policy

Explore the IP strategies at the core of the innovation economy

Learn about Patents, Trademarks and Copyrights

See how legal rights and information shape our lives
syllabus

Creative Thinking: techniques & tools for success

Imperial College

Creative Thinking: techniques & tools for success

Learn how to apply tools and techniques to better solve problems, generate ideas, and excel in your chosen career
syllabus

Becoming an Entrepreneur

MIT

Becoming an Entrepreneur

Learn the business skills and startup mindset needed to embark on your entrepreneurial path from the premier program for aspiring entrepreneurs, MIT Launch
syllabus

Business and Impact Planning for Social Enterprises

MIT

Business and Impact Planning for Social Enterprises

Are you a social entrepreneur?

Learn how to articulate your potential impact, theory of change, and plans to scale with a global community
syllabus

האותיות הקטנות:

  • כל קורס מקנה 2 נ״ז
  • מיועד לסטודנטים שלא השתתפו בקורסים באשכול העשרה דרך הרוח
  • ההשתתפות בתיאום עם החוג

מתאים לך? הרשמ/י כעת. מספר המקומות מוגבל.

Becoming a Maker

193.4307- BA – 193.3307 | MA

תקציר

  • הבנת השלבים השונים בתהליך הפיתוח
  • התנסות בתכנון ופיתוח אב-טיפוס תוך שימוש בטכנולוגיות בקרי ארדואינו והדפסת תלת מימד
  • התנסות בעבודת צוות בין תחומית לפתרון האתגר

About the Course

Time: Summer 2020 Wednesdays, 17.00-19.30

Icon awesome-calendar-alt

Credits: 2

Icon awesome-user-alt

Lecturer: Mr. Or Lustig

Icon awesome-user-alt

Location: Laboratory Class 014, Dylan Building, Downtown Campus

Icon material-place

Level: The course is intended for graduate students – Level 4, but will also be open to third-year undergraduate students – Level 3

Group 422

Pre-requisites: None

Icon awesome-hand-point-left

Link to syllabus: link

Icon awesome-star
Description

The course will combine a theoretical understanding of rapid prototyping processes with hands-on experience in a lab setting, providing students with both the scientific background and valuable professional skills. Namely, the course will provide students with a basic knowledge of innovation and product development processes, as well as introduce students to modern technologies for prototyping.

Students will gain an understanding of the various design phases and the conditions under which rapid prototyping is most effective, and will have the opportunity to learn through doing and experiment in prototyping using modern tools.

Learning Outcomes: Students will be able to…

identify diverse types of prototypes

recognize the different stages of the engineering process

identify an engineering problem using common language, as well as formulate technical specifications for the development of an engineering prototype that is intended to solve the engineering problem.
design engineering prototypes using Arduino and 3D printing technologies.

engage in independent learning as part of the problem-solving process

effectively work in multidisciplinary teams

Tentative schedule
  • Introduction – the world of innovation
  • Prototype – the innovation process 
  • Design requirements 
  • Engineering for non-engineers
  • Engineering for non-engineers
  • Arduino – theoretical background
  • Arduino – practical experience
  • Project practical work in lab
  • Project practical work in lab
  • Project presentations

Evaluation

25% | Market research report – the report will include: assessment of market size, upswing or downswing market trends, market geographic areas, current market trends, etc.

65% | Final project presentation

10% | Class participation

Recommended Bibliography

Saeed Benjamin Niku, Engineering principles in everyday life for non-engineers

Ertas, A., & Jones, J,(1996), The Design Engineering Process, Wiley, 2nd Ed.

The Lean Product Playbook: How to Innovate with Minimum Viable Products and Rapid Customer Feedback Kindle Edition

Additive Manufacturing Technologies: 3D Printing, Rapid Prototyping, and Direct Digital Manufacturing 2nd 2015 edition by Gibson, Ian, Rosen, David, Stucker, Brent (2014) Hardcover Hardcove – 1709

An Introduction to 3D Printing Paperback – May 6, 2015

תכנון עסקי ואימפקט

עבור מיזמים חברתיים

Business and Impact Planning

for Social Enterprises

193.330 BA & MA

Are you a social entrepreneur?

Learn how to articulate your potential impact, theory of change, and plans to scale with a global community.

אודות הקורס

סוג הקורס: מקוון, בקצב עצמי. הקורס משלב:

  • קורס מקוון באנגלית על פלטפורמת edX
  • מעטפת של קורס באוניברסיטת חיפה הכוללת: ליווי ומבחן

דירוג: רמה 3 (פתוח לסטודנטים בתכניות תואר ראשון ושני)

המועדים החשובים:

הקורס המקוון

  • התחלת לימודים:  לא יאוחר מ 12 ביולי. מומלץ להקדים! אפשר להתחיל ללמוד כבר ב-1 ביוני.
  • השלמת כל המטלות וסיום הקורס המקוון: עד 11 בספטמבר.
  • הרשמה: יש להרשם ולממש את השובר שתקבלו מהאוניברסיטה  לא יאוחר מ- 25 ביוני.

.

המעטפת המלווה מטעם האוניברסיטה

  • במהלך סטסמטר הקיץ :  12 ביולי עד 11 בספטמבר
  • מבחן מסכם: 15 בספטמבר (מועד לא סופי)

מרצה:

Anjali Sastry, Senior Lecturer, MIT

ד״ר מעין אגמון| מלווה מטעם אוניברסיטת חיפה | agmon.mn@gmail.com

שעות קבלה: יוגדרו בהמשך

קישור לקורס המקוון: הקורס ב edX

נקודות זכות: 2

דרישות קדם: פטור מאנגלית

דרישות:

  • הרשמה לקורס
  • השלמת כל המשימות של הקורס המקוון, כולל עבודות בית ובחנים. 
  • בסיום הקורס, יש להציג את צילום\סריקת ציוני הבחנים והעבודות בקורס המקוון וכן את אישור הסיום (Certificate)
  • מבחן מסכם מטעם אוניברסיטת חיפה, בהנחיית המרצה המלווה

הרכב הציון:

  • 70% | ציון העבודות והבחנים בקורס המקוון (על הסטודנטים לתעד את תוצאותיהם)
  • 30% | מבחן מסכם באוניברסיטת חיפה

הרשמה כפולה:

  • באתר edX  עם אימות זהות (verified) והסמכה (certification). שובר לרישום יסופק על ידי צוות אוניברסיטת חיפה.
  • הרשמה באוניברסיטת חיפה: דרך אתר ההרשמה הרגיל, או דרך דף ההרשמה של מעבדות חדשנות חיפה: https://forms.gle/RCh1LCfLGWYRE35Q9

תיאור הקורס

 Are you a social entrepreneur? Learn how to articulate your potential impact, theory of change, and plans to scale with a global community.

This course is run by Solve, an initiative of MIT that supports social entrepreneurs solving the world’s most pressing challenges.

נושאי הקורס

Each week of the course will combine video, text, interviews with entrepreneurs, space for discussions with other learners, and ways to check your comprehension and practice your writing in 50-200 word exercises:

1 | Introductions

In this section, we will cover:

-What​ ​entrepreneurship​ ​is,​ ​the​ ​common​ ​hurdles​ ​to​ ​starting​ ​and how​ ​to​ ​overcome​ ​them 

-Opportunity​ ​Identification​ ​​-  ​creativity​ ​exercises​ ​and​ ​brainstorming​ ​to​ ​come​ ​up​ ​with problems​ ​to​ ​solve,​ ​and​ ​filtering​ ​suggestion​ ​for​ ​choosing​ ​your​ ​top​ ​one

-Understanding​ ​Customers​ – ​determining​ ​who​ ​your​ ​customer​ ​is,​ ​what​ ​the​ ​market research​ ​methods​ ​are​ ​and​ ​their​ ​value,​ ​and​ ​how​ ​to​ ​interview

-Designing​ ​Your​ ​Offering​ – ​taking​ ​insights​ ​from​ ​customer​ ​interviews,​ ​assessing​ ​how​ ​best to​ ​fill​ ​customer​ ​needs,​ ​and​ ​determining​ ​competitive​ ​position​ ​and​ ​value​ ​proposition

-Testing​ ​Your​ ​Offering​ – ​developing​ ​your​ ​MVP​ ​to​ ​test​ ​your​ ​assumptions​ ​about​ ​your customer,​ ​and​ ​finding​ ​how​ ​to​ ​reach​ ​your​ ​customer​ ​and​ ​sell 

-Planning​ ​Business​ ​Logistics – ​operations​ ​and​ ​financials,​ ​plus​ ​some​ ​suggested resources​ ​for​ ​continuing

 

 2 | Impact Opportunity

This week will focus on explaining why solving a particular problem can impact lives, both in the short-term and, ideally, at a larger scale as well. We'll contrast this Impact Opportunity with the more standard Market Opportunity and talk about the importance of evidence to support your writing.

3 | Theory of Change

This week will focus on describing why your solution will actually impact your identified problem. What will you do, and why do you think it will work? We'll focus on both describing the chain of changes that your actions will hopefully spark, as well as the need to identify and check any assumptions you may be making.

4 | Approach to Scale

Given an impactful solution, this week will focus on planning to increase that impact. We'll talk about the need for improving effective use of money and other resources, revenue models, and various ways that different organizations have used to scale their impact.

Conclusions

Putting all three concepts together, we'll wrap up the course by talking about pitching your idea, both in writing and in quick videos. The three core concepts create a good basic pitch by answering three main questions: What problem are you solving? What do you do and why will it work? How will you do more in the future?

ביבליוגרפיה

קישורים למידע הנדרש נמצאים באתר הקורס המקוון

חוויית משתמש
 למוצרים ושירותים חדשים

193.4304- BA – 193.3304 | MA

תקציר

  • היכרות עם עקרונות לניהול מוצר או שרות חדשניים
  • לימוד המתודלוגיות לאפיון ועיצוב חווית משתמש
  • שיטת לימוד שמעוגנת ביסודות תאורטיים ומשלבת התנסות מעשית

אודות הקורס

תיאור הקורס

בקורס נלמד עקרונות פיתוח מוצר בגישה של "חשיבה עיצובית" (Design Thinking) ומיקוד במשתמשים (user centered design), באמצעות תהליך לימודי ויצירתי, שמשלב שיעורים בכיתה ועבודה עצמית על פיתוח מוצר במתכונת יזמית, בדומה לשלבים הראשונים בעבודה על סטרטאפ.

נתרגל בדיקה של רעיון, טכנולוגיה, או המצאה, במטרה להבין האם אנשים באמת זקוקים לו ויודעים להשתמש בו. נלמד איך לבנות מוצר שמתאים למשתמשים שלו, תוך ישום עקרונות חוויית משתמש (User Experience) ושמישות (Usability). נכיר וניישם מודלים להערכת מוצרים וטכניקות לשיפור מוצרים ושרותים קיימים.

העבודה בקורס תתנהל בקבוצות של 3-4 סטודנטים ולכל קבוצה מתוכננות 5-6 הגשות ומצגת סופית, שעל כל אחת מהן הסטודנטים יקבלו משוב מפורט ויָשִׂים שיעזור להם לשפר את המוצר שלהם. בנוסף, תהיינה עוד שתי (2) הגשות אישיות. אמנם אין מבחן בתום הקורס, אבל כדי להצליח בו, צריך להשקיע במהלך הסמסטר.

תוכנית הקורס

  • מושגי יסוד, MVP ו-lean startup
  • תהליך איפיון מוצר או שרות.
  • Lean UX Canvas

תרגיל

  • מה המוצר שלכם? (להגשה בשיעור 2)
  1. שיטות מחקר ותיקוף (validation)
  • מה זה הנדסת גורמי אנוש.
  • התפתחות התחום ובסיסי הידע.
  • תהליך איפיון מוצר, מחזור החיים וההשתלבות של מתודולוגיות ה-UX.
  • משתמשים / פרסונות.
  • תהליכי עבודה.

בשביל מי אנחנו עובדים

  • שיטות מחקר עם דגש על תצפיות.
  • המערכת הקוגניטיבית – יכולות עיבוד, תפיסה וזיכרון.

קריאה 

A Guide to Human Factors and Ergonomics, Helander, M. – Chapter 1

Problem Space vs. Solution Space

60 ways to understand user needs

התנהגות מפצה

תרגיל: ביצוע מחקר משתמשים קטן (להגשה בשיעור 3)

מרעיון ומידע לאיפיון מוצר

  • הגדרת דרישות, רעיונות (ideation), גיבוש תפיסת הפעלה למוצר.
  • ארכיטקטורת מידע.
  • איור מסכים ו/או תכנון משימות.

אסטרטגית חוויי

  • התסריטי שימוש ו-storyboard.
  • סוגי ממשק ומוצרים רב ערוציים.

קריאה

תרגיל: אב טיפוס  (להגשה בשיעור 6)

מרעיון ומידע לאיפיון מוצר

  • הגדרת דרישות, רעיונות (ideation), גיבוש תפיסת הפעלה למוצר.
  • גיבוש תפיסת הפעלה למוצר
  • ארכיטקטורת מידע
  • איור מסכים ו/או תכנון משימה

אסטרטגית חווייה

  • התסריטי שימוש ו-storyboard.
  • סוגי ממשק ומוצרים רב ערוציים.

קריאה

  • What Is Product Management? 
  • Ideation for Everyday Design Challenges 
  • storyboard
  • Task Analysis

תרגיל: הגדרת דרישות למוצר, רעיונות, גיבוש, איור מסכים (ראשוני), תהליכי עבודה ו-storyboard (להגשה בשיעור 4)

הרכב הציון

העבודה היא בקבוצות של 3-4 סטודנטים.

הגשה תרגילים היא עד חצות הלילה לפני השיעור.

  • הגשה באחור – פחות חמש נקודות לכל יום אחור.
  • נדרש תיקון מהותי בתרגיל והגשה חוזרת – פחות עשר נקודות.
מבוא לקנין רוחני
Intellectual Property Law and Policy: Part 1
193.3308 BA & MA
  • Explore the IP strategies at the core of the innovation economy
  • Learn about Patents, Trademarks and Copyrights
  • See how legal rights and information shape our lives
אודות הקורס

סוג הקורס: מקוון, בקצב עצמי. הקורס משלב:

  • קורס מקוון באנגלית על פלטפורמת edX
  • מעטפת של קורס באוניברסיטת חיפה הכוללת: ליווי ועבודה

המועדים החשובים:

הקורס המקוון

  • התחלת לימודים:  לא יאוחר מ 12 ביולי. מומלץ להקדים! אפשר להתחיל ללמוד כבר ב-1 ביוני.
  • השלמת כל המטלות וסיום הקורס המקוון: עד 11 בספטמבר.
  • הרשמה: יש להרשם ולממש את השובר שתקבלו מהאוניברסיטה  לא יאוחר מ- 25 ביוני.

.

המעטפת המלווה מטעם האוניברסיטה

  • במהלך סטסמטר הקיץ :  12 ביולי עד 11 בספטמבר
  • הגשת עבודה מסכמת: 15 בספטמבר

דירוג: רמה 3 (פתוח לסטודנטים בתכניות תואר ראשון ושני)

מרצה: 

Prof. R. Polk Wagner, a Professor of Law at the University of Pennsylvania  

Daniel R. Roberts, an Executive Editor of the University of Pennsylvania Law Review

ד״ר משה שביט | מלווה מטעם אוניברסיטת חיפה

שעות קבלה: בתיאום מראש באמצעות אימייל mshavit2006@gmail.com  (עדיף בימי ג בשעה 11:00)

קישור לקורס המקוון: הקורס ב edX

נקודות זכות: 2

דרישות קדם: פטור מאנגלית

דרישות:

  • /הרשמה לקורס
  • השלמת כל המשימות של הקורס המקוון, כולל עבודות בית ובחנים. 
  • בסיום הקורס, יש להציג את צילום\סריקת ציוני הבחנים והעבודות בקורס המקוון וכן את אישור הסיום (Certificate)
  • הגשת עבודה מסכמת מטעם אוניברסיטת חיפה, בהנחיית המרצה המלווה. ניתן להגיש בעברית או באנגלית, לבחירת הסטודנט.ית.

הרכב הציון:

  • 40% | ציון העבודות והבחנים בקורס המקוון (על הסטודנטים לתעד את תוצאותיהם)
  • 60% | עבודה מסכמת באוניברסיטת חיפה

הרשמה כפולה:

  • באתר edX  עם אימות זהות (verified) והסמכה (certification). שובר לרישום יסופק על ידי צוות אוניברסיטת חיפה.
  • הרשמה באוניברסיטת חיפה: דרך אתר ההרשמה הרגיל, או דרך דף ההרשמה של מעבדות חדשנות חיפה: https://forms.gle/RCh1LCfLGWYRE35Q9

העברת הסילבוס: קישור

Description

Can you really get a patent on a rectangular cell phone shape? Do artists and musicians need over a century of copyright protection for their works? Can you trademark red shoe soles? These are some of the questions that U.S. Congress and the courts have addressed in recent years — and in this IP course, we will, too.

Touching on most areas of commercial and artistic activity, intellectual property (IP) law is an essential component of modern society. In this course, Part 1 of a two-part series, learners will be introduced to a broad overview of the intellectual property laws, the theory underpinning this area of law, and an individual look at patent law.

Intellectual property is one of the hottest topics in the news today and is more valuable than ever. As detailed in this article, as intellectual property becomes more valuable to companies, it becomes more difficult to obtain. The Supreme Court is also taking more patent cases than ever, including the Oil States case, where the Court must decide whether administrative review of patents violates the Constitution!

Tentative schedule

  • A survey of intellectual property law and policy, including patents, copyright, and trademarks. Overview and Introduction. Why Study IP? Forms of Intellectual Property
  • The theories of intellectual property right and the central debates about IP
  • An introduction to patents, and the disclosure requirements
  • The novelty and non-obviousness requirements
  • Understanding the scope of patents and the way they are enforced
  • The patentable subject matter requirement and patent policy questions
ביבליוגרפיה
קישורים למידע הנדרש ישולבו במודלות הקורס
מבוא לחשיבה יצירתית

Creative Thinking:

Techniques and Tools for Success

193.3309 BA & MA

אודות הקורס

סוג הקורס: מקוון, בקצב עצמי. הקורס משלב:

  • קורס מקוון באנגלית על פלטפורמת edX
  • מעטפת של קורס באוניברסיטת חיפה הכוללת: ליווי ומבחן

המועדים החשובים:

31הקורס המקוון

  • התחלת לימודים:  לא יאוחר מ 12 ביולי. מומלץ להקדים! אפשר להתחיל ללמוד כבר ב-1 ביוני.
  • השלמת כל המטלות וסיום הקורס המקוון: עד 31 ביולי.
  • הרשמה: יש להרשם ולממש את השובר שתקבלו מהאוניברסיטה  לא יאוחר מ- 25 ביוני.

./"..

המעטפת המלווה מטעם האוניברסיטה

  • במהלך סטסמטר הקיץ :  12 ביולי עד 11 בספטמבר
  • הגשת עבודה מסכמת: 15 בספטמבר

דירוג: רמה 3 (פתוח לסטודנטים בתכניות תואר ראשון ושני)

מרצה: 

Peter Childs – Head of the Dyson School of
Design Engineering and Professorial Lead in Engineering Design at Imperial College London

ד״ר משה שביט | מלווה מטעם אוניברסיטת חיפה

שעות קבלה: בתיאום מראש באמצעות אימייל mshavit2006@gmail.com  (בימי ג בשעה 11:00)

קישור לקורס המקוון: הקורס ב edX

נקודות זכות: 2

דרישות קדם: פטור מאנגלית

דרישות:
  • הרשמה לקורס
  • השלמת כל המשימות של הקורס המקוון, כולל עבודות בית ובחנים. 
  • בסיום הקורס, יש להציג את צילום\סריקת ציוני הבחנים והעבודות בקורס המקוון וכן את אישור הסיום (Certificate)
  • הגשת עבודה מסכמת מטעם אוניברסיטת חיפה, בהנחיית המרצה המלווה

הרכב הציון:

  • 40% | ציון העבודות והבחנים בקורס המקוון (על הסטודנטים לתעד את תוצאותיהם)
  • 60% | עבודה מסכמת באוניברסיטת חיפה. ניתן להגיש את העבודה בעברית או באנגלית, לבחירת הסטודנט.ית.

הרשמה כפולה:

  • באתר edX  עם אימות זהות (verified) והסמכה (certification). שובר לרישום יסופק על ידי צוות אוניברסיטת חיפה.
  • הרשמה באוניברסיטת חיפה: דרך אתר ההרשמה הרגיל, או דרך דף ההרשמה של מעבדות חדשנות חיפה: https://forms.gle/RCh1LCfLGWYRE35Q9

העברת הסילבוס: קישור

תיאור הקורס

Curious about entrepreneurship, but not sure where to start? Becoming an Entrepreneur is designed. In today’s ever-growing and changing world, being able to think creatively and innovatively are essential skills. It can sometimes be challenging to step back and reflect in an environment which is fast paced or when you are required to assimilate large amounts of information. Making sense of or communicating new ideas in an innovative and engaging way, approaching problems from fresh angles, and producing novel solutions are all traits which are highly sought after by employers.

The greatest innovators aren’t necessarily the people who have the most original idea. Often, they are people- or teams- that have harnessed their creativity to develop a new perspective or more effective way of communicating an idea. You can train your imagination to seize opportunities, break away from routine and habit, and tap into your natural creativity.

This course will equip you with a ‘tool-box’, introducing you to a selection of behaviours and techniques that will augment your innate creativity. Some of the tools are suited to use on your own and others work well for a group, enabling you to leverage the power of several minds.

נושאי הקורס

  • In the first module we focus on the basic principles of creativity and highlight its importance in tackling global challenges. Creativity is explored and applied at two different levels, lower and higher-level creativity. Throughout, we're aiming to provoke your thoughts and develop your creative mind through varied activities and interactions.
  • In this week, we will look at how we can augment our creativity using different methods of Brainstorming, a creativity approach that aids the generation of ideas in solving a stated problem. We particularly focus on the application of brainstorming tools in group activities, with the aim of enabling you to understand and evaluate different types of brainstorming techniques and apply these to different applications in your own context.
  • Engineering for non-engineers
  • Arduino – theoretical backgroundWe will focus on the principles as well as application of the 6 Hats thinking tool both at an individual level and in a group, under various professional and personal situations, allowing you to develop competency and accelerate proficiency on the use of technique.
  • We will focus on the principles as well as application of the 6 Hats thinking tool both at an individual level and in a group, under various professional and personal situations, allowing you to develop competency and accelerate proficiency on the use of technique.
  • We continue to enhance your fluency, flexibility and originality of idea generation by introducing you to another creativity tool called the theory of inventive problem solving (TRIZ). We will particularly focus on application of TRIZ and the TRIZ Contradiction Matrix and how it can be used in problem, both at an individual and in-group level.
  • This module we will introduce you to the final creativity tool in the course and its importance in generation of ideas and improvement of the existing ones; SCAMPER. You will become familiar with the concepts of SCAMPER and gain proficiency in its application in various unusual, personal or professional situations, whilst inspiring related ideas.
ביבליוגרפיה

קישורים למידע הנדרש נמצאים באתר הקורס המקוון

להפוך ליזם

Becoming an entrepreneur

193.3311 BA & MA

Learn the business skills and Startup mindset needed to embark on your entrepreneurial path.

Connect with the MIT Launch online course community

אודות הקורס

סוג הקורס: מקוון, בקצב עצמי. הקורס משלב:

  • קורס מקוון באנגלית על פלטפורמת edX
  • מעטפת של קורס באוניברסיטת חיפה הכוללת: ליווי ומבחן

המועדים החשובים:

הקורס המקוון

  • התחלת לימודים:  לא יאוחר מ 12 ביולי. מומלץ להקדים! אפשר להתחיל ללמוד כבר ב-1 ביוני.
  • השלמת כל המטלות וסיום הקורס המקוון: עד 11 בספטמבר.
  • הרשמה: יש להרשם ולממש את השובר שתקבלו מהאוניברסיטה  לא יאוחר מ- 25 ביוני.

.

המעטפת המלווה מטעם האוניברסיטה

  • במהלך סטסמטר הקיץ :  12 ביולי עד 11 בספטמבר
  • מבחן מסכם: 15 בספטמבר (מועד לא סופי)

דירוג: רמה 3 (פתוח לסטודנטים בתכניות תואר ראשון ושני)

מרצה:

Martin Culpepper, Professor, MIT

Laurie Stach, Founder and Executive Director, LaunchX

מלווה מטעם אוניברסיטת חיפה: ד״ר משה שביט

שעות קבלה: בתיאום מראש באמצעות אימייל mshavit2006@gmail.com  (עדיף בימי ג בשעה 11:00)

קישור לקורס המקוון: הקורס ב edX

נקודות זכות: 2

דרישות קדם: פטור מאנגלית

דרישות:

  • מבחןהרשמה לקורס
  • השלמת כל המשימות של הקורס המקוון, כולל עבודות בית ובחנים. 
  • בסיום הקורס, יש להציג את צילום\סריקת ציוני הבחנים והעבודות בקורס המקוון וכן את אישור הסיום (Certificate)
  • מבחן מסכם מטעם אוניברסיטת חיפה, בהנחיית המרצה המלווה

הרכב הציון:

  • 60% | ציון העבודות והבחנים בקורס המקוון (על הסטודנטים לתעד את תוצאותיהם)
  • 40% | מבחן או עבודה מסכמת באוניברסיטת חיפה

הרשמה כפולה:

  • באתר edX  עם אימות זהות (verified) והסמכה (certification). שובר לרישום יסופק על ידי צוות אוניברסיטת חיפה.
  • הרשמה באוניברסיטת חיפה: דרך אתר ההרשמה הרגיל, או דרך דף ההרשמה של מעבדות חדשנות חיפה: https://forms.gle/RCh1LCfLGWYRE35Q9

קישור להעברת הסילבוס: קישור

תיאור הקורס

Curious about entrepreneurship, but not sure where to start? Becoming an Entrepreneur is designed in partnership with MIT to guide people of all ages and backgrounds through the process of founding a company. With enrollment in the hundreds of thousands, this course is as engaging and accessible as it is informative.

Becoming an Entrepreneur will provide you with inspiration to explore an entrepreneurial path and tools to overcome the initial challenges of building a business.

From developing new business ideas and doing market research to designing and testing your offering and pitching, this course follows LaunchX’s successful approach to entrepreneurship that leverages MIT’s Disciplined Entrepreneurship, lean methodologies, and design thinking. There will be a combination of short videos and activities that will challenge you to get you away from your computer screen and into the community to make a real impact.

No previous business or entrepreneurship experience needed. Join us to embark on your entrepreneurial journey.

מה תלמד

  • Overcoming the top myths of entrepreneurship
  • Defining your goals as an entrepreneur and startup
  • Identifying business opportunities
  • Performing market research and choosing your target customer
  • Designing and testing your offering
  • Planning your business logistics, plus pitching and selling to customers

נושאי הקורס

  • What entrepreneurship is, the common hurdles to starting and how to overcome them 
  • Opportunity Identification –  creativity exercises and brainstorming to come up with problems to solve, and filtering suggestion for choosing your top one
  • Understanding Customers – determining who your customer is, what the market research methods are and their value, and how to interview
  • Designing Your Offering – taking insights from customer interviews, assessing how best to fill customer needs, and determining competitive position and value proposition
  • Testing Your Offering – developing your MVP to test your assumptions about your customer, and finding how to reach your customer and sell 
  • Planning Business Logistics – operations and financials, plus some suggested resources for continuing
 
  • Activities to get the creative mind engaged

  • Guided brainstorming, focused on identifying problems and opportunities

  • Filtering problems to solve based on fit and potential

  • You will then be asked to submit a statement of the problem on which you plan to work.

The single most important thing any entrepreneur can do is to spend time getting to know their customer. The customer is whoever will be buying your solution, even if there is someone else who would be using it. By developing a deep understanding of your buyer, you can develop a stronger product and business.
  • A case study by Bill Aulet on customer focus

  • The forms of market research

  • How to prepare for and perform customer interviews

  • Choosing your customer

  • You will be asked to submit the key insights from your customer interviews.

 
  • Using surveys to determine the most important dimension to your customer

  • Competitive positioning

  • Developing your value proposition, including your customer, industry, your promise of value, and how you will achieve it

  • Testing your offering

 
  • Customer acquisition — the channשels and methods for selling

  • MVP — Minimum Viable Product — and how to develop it

    Elevator pitches

    Important: you will iterate a LOT during this phase of your start-up. Your solution will need to change as you get feedback from customers – that's a good thing! If you aren't changing, you aren't learning

  • Operations & High level financials

ביבליוגרפיה

קישורים למידע הנדרש נמצאים באתר הקורס המקוון.

צרו קשר

info@hil.haifa.ac.il